Teamet   Teknik   Billeder   Video   Links 

Truckpower Sponsores

 
 

 

------ Denne side bliver ikke opdateret mere -----

 --- se nyheder fra Truckpower på blog.truckpower.dk ---

 

News :

--11/07/2010--

Så har Truckpower fået en blog.... blog.truckpower.dk

Vi vil bruge den side til opdateringer i fremtiden.... mest fordi det bliver meget lettere for alle i teamet at skrive opdateringer

--26/06/2010--

Så er der nye billeder online på picasa se dem her.

Der er op også en video af traktorerne i 2500 kg fra Testrup online på youtube.

Se den her

--13/06/2010--

Så var det tid til Egtved.... og vi var klar med en stram kobling med extra sving klodser og en ny type vandpumpe.

Det var mega blæsende og små regnvejr da vi var klar til 2500 kg... ghost havde start problemer og derfor kom vi først på banen... og sikke en bane... vi fik rigtigt godt bid og pudselig så claus kun skyer og lagde derfor gassen en smule for at få forhjulene ned igen.... det resulterede i et meget hoppende træk som endte da toppakningen blev blæst ud i højre side og claus lagde gassen.... øv... konklusionen blev at den nye vand pumpe virkede fint men turen i faxe hvor den blev meget varm pga. manglende vand indsprøjtning må have skadet den reperation som vi har fået lavet i topstykket.... vi ved mere om hvad vi gør når motoren er skilt af.

Hvis vi kan regne med samme kvalitet i bane resten af året så må vi heller flytte motoren helt frem igen.

se video af Truckpower her

og video af Dingo her

--30/05/2010--

Sikke en weekend... kl 17.00 fredag eftermiddag konstaterede vi at der var noget galt med ventilerne i højre side af motoren... omkring 6 timer senere havde vi skiftet topstykket og lavede en test start som var ok.... så afsted til Faxe... turen tog 5 en halv time... og var noget af et sej træk men med to som kunne skiftes om rattet så gik det.

Svinghjulet var blevet udskiftet så koblingen var blevet totalt afskilt... og da vi fyrede traktoren af viste det sig at koblingen var for løs så hestekræfterne blev til varme i koblingen istedet for omdrejninger på baghjulet... så Claus lagde gassen på 44 meter og det var godt for senere viste det sig at vandindsprøjtningen havde fejlet igen og med udstødnings temperaturer på 1000-1100 grader så ville et længere træk blot have giver os en smadret motor.

Vi skal nu have fundet en anden form for vand indsprøjtnings pumpe som virker også er vi klar til Egtved.

Se video af Truckpower i Faxe her.

--24/05/2010--

Så er der flere billeder på Picasa.

--23/05/2010--

Tid til en opdatering.... blev klar og var faktisk i Ådum klar til at køre da det begyndte at regne.... øv rainout... så efter en gang pudsning så var vi klar til Allingåbro.

Sikke en dag.... sort med mennesker og masser at aktion på de to baner... det var bare godt.... men det var mindre godt da vores eget træk blev afbrudt af et ødelagt svinghjul.... billeder kommer senere men den var tilsyndeladende ikke stærk nok så delen af svinghjulet der indeholder bolterne til krumtappen gik løs fra resten af svinghjulet... heldigvis var der ikke andet som tog skade så en jernplade og 8-12 timers arbejde senere så skulle vi være klar til aktion igen.... men hold da kæft den viste kræfter på den perfekte bane... der lover godt for fremtiden.

Her kan du se vores korte træk.  Truckpower-2010-Allingåbro

--06/05/2010--

Så er der flere billeder på Picasa.

--02/05/2010--

Så lykkes det faktisk efter lidt bøvl.... omkring kl 10.00 fredag aften.... 12 timer før vi skulle være i Herning til køremøde fik vi motoren i gang.... vores oliefyr som vi bruger til opvarmning af motoren var frostsprængt i vinderens løb så vi prøvede med varm vand fra hanen. Motoren var ca 25-30 grader varm da vi prøvede første gang men med den ændrede kompression så var det ikke nok....så en reparation af fyret var nødvendig.

Da fyret var repareret fik vi motoren op på 60-70 grader og den sprang i gang..... dejligt.

Så kl ca 4.00 lørdag ankom vi til Herning... på et eller andet tidspunkt må vi lære at komme lidt tidligere i gang.... måske næste år. :-)

Jeg optog noget video fra b-division, 2500 kg, 3500kg og prostok.

Truckpower første start sæson 2010

Uddrag fra B-division fra første DM i Herning  

2500 kg Modificeret fra første DM i Herning 

3500 kg Modificeret fra første DM i Herning 

Prostok fra første DM i Herning

Vi fik et træk på 68.33 meter.... Claus lagde gasen omkring 63 meter da toppakningen i højre side af motoren sprang.... vi skiller motoren ad i løbet af ugen og se hvad der skete.... lige nu tror vi det skyldes for høj temperatur.

Pga. problemer med næsten alle andre traktorer så fik vi en 2 plads ud af de 63 meter.... dejligt.

Se opdaterede billeder her http://picasaweb.google.com/TeamTruckpower.

--30/04/2010--

Tæt på men jeg tror vi når det.... de nye nav reduktioner bliver ikke færdige så det bliver med støbejern til første DM i Herning..... vægten bliver spændende men hvis vi mangler nogle kg så kommer der en lettere kører på traktoren..... køre det skal vi.

Traktoren bliver startet første gang i aften..... vi må vel snart lære at blive færdig i lidt bedre tid.... det er spændende med de nye knastaksler og luft starteren.

Ses i Herning.

Der er igen opdaterede billeder på http://picasaweb.google.com/TeamTruckpower.

--22/04/2010--

Jeg lægger hele tiden nye billeder op på http://picasaweb.google.com/TeamTruckpower.

--11/04/2010--

Mon vi når det.... med kun 3 uger til første DM så begynder det at spidse lidt til.... 95 procent af delene er færdige så det er næsten kun samling som mangler.... rammen er kommet tilbage fra maleren og det er noget vi kan lide.... forskellen fra før er til at tage og føle på..... men der bliver nogle travle dage før vi kan starte motoren.

Jeg har oprettet et Picasa online billed album til billeder af Truckpower der er ikke plads til alle billeder her på siden og det er lettere at uploade dem til Picasa.... se dem her http://picasaweb.google.com/TeamTruckpower.

--19/03/2010--

Så kom der maling på, rød ramme med gul top... så mangler skærmene blot.

--08/03/2010--

Så blev rammen ryddet for alt som ikke skal males og blevet afleveret hos maleren og hvis alt går rigtigt så er der maling på indenfor en uges tid.... det bliver spændende hvordan den nye farve kombination kommer til tage sig ud.

--24/02/2010--

Sikke noget møg vejr.... Sneen over Danmark har taget en stor del af Lars og Claus´s tid..... Lars har kørt sneplov til langt ud på nætterne og Claus har ryddet sne på parkerings pladser og lignende i Aalborg... så det der skulle være den rolige tid er pludseligt blevet lige vel travl nok.... og har taget en del tid fra traktoren.... det er Lars og Claus som plejer at sætter os andre i gang og dem som laver de mere avancerede ting i fræser og dreje bænk.

Nå men noget har vi da fået gjort.... lejer til motoren er bestilt og nye stærkere aksler sidder i dreje bænken og er snart færdige. Vi er ved at skaffe en tryksensor som kan klare forbrændingstryk så vi kan få vores indsprøjtnings tidspunkt til at ligge helt rigtigt. Produktion af aluminium holdere til nav reduktioner er sat i gang. Rammen er klar til maling og skal blot fedtes af. Vi har fået lavet en ny slibning af vores knastaksler så vi får noget længere åbningstid. Topstykkerne er ved at få slebet ventiler.... en stor opgave med næsten 100 ventiler på 2 motorer... så vi står ikke helt stille :-)

Lige nu så koncentrer vi os om at få motoren til 2500 kg færdig... når den så er på plads i rammen og kan starte så begynder vi på den til 3500 kg..

--30/12/09--

Motoren er næsten fuldstændig afskilt og har fundet sin plads på hylden.... status er at lejerne er smadrede men resten af motoren er i orden.... og med hjælp fra Jesper fra "No name" så har vi fundet en leverandør af originale lejer. Vi skal lige have lavet en opmåling af krumtappen så bliver ordren sendt afsted.

Diesel pumpen fra den store skibs motor vi var oppe og kigge på i Frederikshavn er ved at blive forandret til en dyse tester. Diesel elementet er på 32mm og kan arbejde med store mængder diesel så vi kan lave flow test af dyser med den.  Bagakslen har det samme problem som koblings akslen og skal udskiftes med noget bedre stål.

Kim fra Invent4you var en tur forbi EC i Herning med et termisk kamera og tog en film af Dingo, Ghost og Truckpower. Filmene er optaget med en opsætning der er optimeret til 0 til 300 grader.... men udstødningen på truckpower blev over 400 grader varm og gav max udslag på kameraet.... det næste trin var 100 til 600 grader men så vil alt under 100 blive en farve.... der er mange muligheder for at bearbejde data´ene fra kameraet disse film viser kun en ... vi håber at få mulighed for at låne en Geranium zoom linse så vi vil kunne få flere detaljer med næste gang vi laver en optagelse. De termiske optagelser er lavet i halv hastighed.

 

Her er link til almindelige og termiske optagelser af trækkene i Herning.

Truckpower almindelig og termisk

Dingo almindelig og termisk.

Ghost almindelig og termisk.

 

Glædelig jul og godt Nytår

Fra alle i team Truckpower.

 

--23/11/09--

For at kunne få motoren i motor venderen "en ramme som kan vende motoren på hovedet" skulle vi have koblingen af og da fik vi en overraskelse. Akslen i koblingen var synligt påvirket af kræfterne som motoren udviklede i det sidste træk. strålerne som normalt er lige ser ud som starten på et gevind.

 

Akslen videre til gearkassen viste ikke tegn på deformation så det kan muligvis være et problem med jernets kvalitet... vi skal lige have tjekket resten af akslerne før vi kan lave en konklusion..... men der har været mange kræfter på spil :-) .... vi var fuld bemanding til skrue aften i går og der sket fremskridt med oprydning og optimering af værkstedet.... vi har lovet os selv at motoren først bliver åbnet når der faktisk er plads til delene på hylderne :-)

--11/11/09--

Så er det på tide med en opdatering. Vi har masser af planer for vinteren og vi må hellere komme i gang hvis vi skal nå dem alle. En af planerne er at vi skal have en ekstra motor på så vi kan køre 2500kg med 1 motor og 3500kg med 2 motorer.

Vi har taget motoren vi kørte med denne sæson ud af rammen og haft den på vægten.... øv øv den vejer 1060kg uden vand og olie. Lidt for meget idet vi kun har 1000 kg til den ekstra motor. Nå men vi må se hvordan det går måske bliver vi nød til at køre suge motor på den sidste motor på skal den.

Lige nu er en større oprydning i gang i værkstedet så vi kan finde rundt. Heldigvis så er det nu en del hænder som hjælper og det er bare super.

Team billedet er blevet opdateret se den her.

Næsten hele teamet var en tur oppe i Frederikshavn og tage et kig på et cement skib som var ved at blive skrotet. Store motorer er jo altid interessant. Vi var heldige og fandt en diesel indsprøjtnings pumpe magen til dem vi køre med, et par kæmpe ventiler og en indsprøjtning pumpe fra 3200hk hovedmotoren. Indsprøjtning pumpen fra hovedmotoren skal laves om til en dyse tester. Den ubåd som vi tidligere var oppe og kigge inden i havde mistet den øverste del og så noget drabelig ud.

--30/08/09--

Gang i den i Hjallerup....med  masser af mennesker og rigtigt godt traktor træk mellem regn bygerne så var det et rigtigt godt stævne i Hjallerup. Vi lavede et rimelig træk synes vi selv på 90.89 som gav en 5 plads. Motoren var presset ned omkring 2500-2600 rpm men ydede rigtigt meget så vi er tilfredse. Sæsonen er nu færdig men vi overvejer at tage ud til et enkelt "bondetræk" for at få de sidste ting på plads før vi begynder at lave en ekstra motor med samme opsætning som den vi køre med nu.

Jeg tog video fra Hjallerup

Truckpower HQ med slow

2500kg - dog mangler Ghost

Slædehunden og Red Thunder 4500kg

--17/08/09--

Så kom vi til sjælland og efter nogle problemer med boks kontrollen på slæden så endte det med at 2500 kg blev til et pokal løb i stedet for kamp om DM point. Tre traktorer valgte at deltage. Ghost fik aldrig startet nummer to motor og Claus kørte ud over den hvide kridt streg omkring 80 meter mærket.... så Dingo vandt og vi og Ghost delte anden pladsen.....  motoren var presset pga. det gode bid og kom derfor ikke over 2800 rpm men den kørte godt og der var ikke noget som gik i stykker... dejligt.... Hvis vejret set ok ud så regner vi med tage til Norge i næste weekend.

Jeg tog noget video af Slædehunden, Truckpower og Dingo som i kan se her i god kvalitet. Video fra Frederikssund 2009.

--12/08/09--

Tid til en opdate....

Motoren er blevet flyttet 30 cm tilbage så vi kan få lidt vægt på baghjulene..... det ser godt nok forkert ud men vi kan håbe på at en ny gearing kan få det til at fungere med motoren helt fremme.  ... Claus har fundet problemet med regulatoren så nu kan den endelig køre tomgang under de 1000 omdrejninger.... ellers så er det småting som der bliver arbejdet med.... og det passer fint for det er jo høst tid som også skal passes.

Vi skal til Sjælland på Søndag og hvis det går godt så tager vi en tur til Norge weekenden efter og runder det af med sidste dm i Hjallerup.

-- 28/07/09--

Så er der video fra nordiske mesterskaber i Sverige og Euro Cup i Herning.

HQ Truckpower 2500kg fra NM 2009 og EuroCup Herning.

HQ Slædehunden 4500kg fra NM 2009 og EuroCup Herning

2500kg Euro Cup i Herning 2009

4500kg Euro Cup i Herning 2009

--13/07/09--

Så er der dømt boblevand dog ikke champagne men kogende vand fra Truckpower i Egtved hvor udstødningen temperaturen kom op på 1100 grader.

Jeg fik lige tilsendt billedet fra Lars Skou og det må jeg nok sige det er et skide godt billeder af traktoren.... blot lidt synd at den er halv gemt i damp men det må vi have gjort noget ved når vi kommer til Herning. Det er dejligt der er nogle som har udstyret i orden og som kan tage nogle ordentlige billeder :-)

Download billedet i fuld størrelse her

--08/07/09--

Jubiie så kom vi til korskro og det lykkes at komme fra stævnet uden at have smadret noget..... dejligt. :-) 

Vi fik ikke bid i banen og kom derfor dårlig fra start og på 59,50 meter faldt nødstoppet i venstre side ned og endte trækket. Vi kom et trin videre i opsætningen af traktoren... vandindsprøjtningen var sat til max og det gav 850 grader i udstødnings temperatur... det var fint så dæktrykket skal bare halveres for at give et bedre greb i banen og så skal i se :-). Vi regner med at tage til de nordiske mesteskaber om 14 dage for at få noget mere erfaring før Herning

Se Video af truckpower og Slædehunden fra korskro. Desværre blev slædehunden sorthvid pga. problemer med videokameraet.

--28/06/09 --

Øv vi kom ikke til Testtrup.... kl 3.30 gik et tandhjul i stykker (to finger brækkede af) i regulatoren og motoren var kortvaringt over 4000 rpm.... ikke godt.... men det ser ud til motoren overlevede og vi regner med at være klar til korskro til næste weekend.

 

--14/06/09 --

Jubiiieee det virkede.... Teamet var i Egtved og køre lørdag.... og det blev til 94.9 meter som ville have givet os en 4 plads efter Voldsom Volvo, Black power og Ghost. Men vi deltog ikke i præmie overrækkelsen fordi traktoren var 22 kg for tung og vi derfor blev nød til at køre uden for konkurrencen.

Nå men det var virkeligt rart at lejerne så ud til at fungerer.... dog havde vi nogle problemer med vores nye bakgear kasse som ikke virker helt efter hensigten.... og der sprang nogle toppakninger i den højre side af motoren.... med det kan vi nok fikse :-).

Anders optog disse video´er  fra Egtved.

Første opstart i Egtved

Trækket i Egtved

Slædehunden i Egtved

 

--09/06/09 --

Vi har nu fået lavet nogle nye støbninger af hvidmetal på lejerne som ser ud til at virke... så vi regner med at komme til Egtved hvis ikke der går noget andet galt.

--22/05/09 --

Vi har skruet som gale i de sidste 2 uger.... og vi nåede det... alt var på plads og vi manglede blot at teste om motoren ville køre. Det ville den godt men efter kort tid så forsvandt olie trykket og med god grund oliefilteret var fyldt med metal.... ikke optimalt og derfor er motoren blevet skilt ad igen. Så vi når desværre ikke at komme til Allingåbro.

Metallet i filtret kom fra lejerne som heldigvis ikke har ødelagt krumtappen eller andre dele af motoren. Så hvis vi finder en løsning på problemet med lejerne så skulle vi kunne få motoren ud af køre igen. Hvor tid det bliver ved vi mere om efter weekenden.

Se opdaterede billeder her.... de nye er til sidst i rækken.

En del af Teamet vil være i Allingåbro så vi ses der. 

--03/05/09 --

Så er vi gået i gang med at samle motoren og bagtøjet er også ved at være på plads.... vi har fyldt skum i bagtøjet for at minimerer den mængde olie som skal til. Vi nåede ikke at blive færdig til 1 DM men vi mener vi er klar til næste DM som bliver den 23. maj KL.11.00 Allingåbro på Djursland.

Vi tog en fridag og tog ned til 1 DM i Herning... ok dag men der var en del problemer med slæderne så der var rigtigt god tid til at snakke.... håber materialet holder bedre resten af sæsonen. Som sædvanlig så havde jeg mit video kamera med og jeg tog video af disse klasser. 

2500 kg modificeret.  (11 mb)

3500 kg modificeret.  (29 mb)

4500 kg modificeret. (19 mb)

Prostok.  (35 mb)

--20/04/09 --

Buret er kommet hjem og er blevet skåret til og svejst sammen. Gearkasserne er blevet samlet med de lettere gear og det gav 4 kg . Begge topstykker er slebne og rengjorte parat til samling. Lejerne er blevet modificeret så de passer til krumtappen og vi er begyndte at samle motoren. Det nye kron spids hjul er kommer og er ved at blive sat i. Den nye gearing giver omkring 120 km ved 3800 rpm.... mon ikke der er nok når vi samtidig har fået bedre mønstre på baghjulene. De sidste småting er ved at komme på plads med bak gear kassen. Alu pladerne er kommet fra vandskæring.... ved at sætte en 4 mm plade under foringen så ændre vi kompressionen til 12.3 i stedet for 14.... det bliver spændende at se om vi kan starte den. Bagskærmene er klar til at blive sat på.... de spare også en del vægt.

Kumptapen var en tur nede i Lars´s Drejebænk som lige var lang nok.... se en film af slibningen her.

En af dagene i påsken var vi nede ved Slædehunden og hjælpe med at starte den det kom der denne lille film ud af. Opstart af slædehunden

Se opdaterede billeder her.... de nye er til sidst i rækken.

--20/03/09 --

Jørgen og Hans Peter er efterhånden ved at være ekspert i at slibe ventiler... efter det første topstykke var færdig blev der fundet huller i den reparation som var lavet efter Tjele. Øv altså så vi har nu fundet et andet topstykke og kan snart begynde at samle den efter slibningen.

Det nye olie filter er færdig og set rigtigt godt ud... mangler blot at blive tryk prøvet. Banjoen og trækket er blevet svejst færdig . En af erfaringerne vi lavede i sidste sæson er at vi skal spænde topstykkerne efter noget oftere så vi laver en rille i topstykket til en o-ring så vi kan slippe for at rode med silikone for at holde dem tætte. Lejerne bliver hentet i weekenden og buret skulle komme midt i næste uge så der er masser at lave.

Vi har fundet et aluminium materiale som både er let og stærkt til bagskærme. Dataloggeren gav os nogle problemet i sidste sæson pga. rystelser.... så nu bliver der lavet en opsætning med dæmpning. Claus og Lars er godt i gang med bakgearet og det set spændende ud... det er et nyt og meget let design..... typisk for Truckpower....hellere lave det selv end købe det. :-)

Se billeder her.... de nye er til sidst i rækken.

--5/02/09 --

Så er det vist tid til en opdatering. De nyt olie filtere er lavet... for at spare noget vægt og gøre monteringen af vores olie slanger lettere. Banjo´en er på plads og trækket er blevet hæftet på sin plads. Den gamle banjo er til salg... ring til claus hvis du er interesseret. Vi har fundet et firma som kan lægge et nyt lag på vores lejer. Så vi er i gang med at lave nogle holdere til lejerne så vi kan lave plads til et nyt lag. 

Vi har fået nye sutter.... 10ply doublecut firestone i en OK tilstand... Der er ikke ekstra gummi til en ny opskæring men de er langt bedre end de gamle. Ventilerne trænger til at blive pudset så vi er lige nu i gang med at skille topstykkene af. Vi er meget tæt på at have fundet et design af baggear kassen som både er let og samtidig kan holde.

Se billederne fra værkstedet her de sidste i rækken er de nyeste.

--25/12/08 --

Glædelig jul og godt nytår til jer alle fra Team Truckpower.

Der er godt gang i værkstedet, den nye banjo er næsten på plads i rammen. Der bliver ledt efter dele til det nye bakgear og forhåbentlig finder vi snart det vi søger. Vi arbejder også på en lettere version af oliefilteret. Vi har fundet en alu plastik sandwich plade som kan bruges til en let bagskærm. Henrik lavede plakaten nedenunder som julegave til alle i teamet. Den viser historien om Truckpower.

Se billederne fra værkstedet her de sidste i rækken er de nyeste.

-- 4/12/08 --

Så er næsten alt på Truckpower skilt af.... den er ikke til at kende.

Vi er i gang med at lave en ny lettere banjo som også gerne skulle være mere stiv end den gamle. Der er bestilt rør til et nyt lettere bur og motoren er blevet skilt helt ad.  Desværre trænger motoren til et sæt nye lejer men vi arbejder på en løsning. Vi kigger også efter på et nyt sæt dæk.

-- 3/11/08 --

Så er det vist på tide at få nogle nyheder lagt på siden. 

Det blev ikke til noget med det indendørs stævne i Gram men måske bliver der noget i foråret.

Truckpower er ikke til at kende... buret, bakgearet og skærmene er blevet solgt... og vi er begyndt at arbejde på nogle lettere versioner... vi har jo mindst 60 kg som vi skal af med.

For kort tid siden var Jørgen, Claus og Lars en tur i Frederikshavn og kigge på en tysk ubåd som en skrothandler havde købt og sikke en overraskelse de fik.... for bag i ubåden lå der 2 Mercedes V12 diesel motorer som tilfældigvis var udstyrede med samme indsprøjtnings pumpe som vi bruger.

Så vi var alle en tur deroppe og hente pumperne ud... der var en sjov tur... .

 Her kan i følge vores jagt på en lettere Truckpower.... Der er 4 kg i forskel mellem før og efter tandhjulet.

 -- 17/09/08 -- 

Ok så er denne sæson forbi eller er den ?

Bade har svejst hullerne i topstykket og vi håber vi får mulighed for at teste om det kan holde. Der snakkes om at der muligvis bliver et indendørs stævne i Gram.... de skulle være ved at rejse halen nu... men det er ikke sikkert de når at blive færdig.

Jeg skal nok holde jer opdateret hvis det bliver til noget.

 

-- 30/08/08 -- 

Så har vi lige være en tur i Tjele og lave et træk ved et lokalt LU stævne. Resultatet blev 6.5 bars lade tryk og en meget varm motor som lavede flammer ud af siden midt i trækket. :-(   

Dog fik vi et bevis på at vi nok er ved at finde balancen i traktoren.... for Truckpower havde pludselig forhjulene oppe der hvor de skal være. :-)

Se video af trækket her.

Det er blevet oprettet et nyt galleri med billeder fra Hjallerup og Tjele samt fejlsøgningen efter Tjele se det her.

På 1,5 time fik vi skilt den ene side af.... det går stærkt når der er 4 om arbejdet.... dejligt :-)  

Men ikke så dejligt når man finder sådan et hul i aluminiumet.... selve jern ringen som vi bruger som toppakning har tilsyneladende ikke holdt helt tæt og så virker forbrændingens gasserne som en skærebrænder på aluminiumet. 

Se flere billeder i galleriet her.

 

-- 27/08/08 -- 

Artrapull har lagt en video op af vores træk i Hjallerup... de stod på 100 meter og det gav en bedre vinkel. Se video´en her.

Video fra hele dagen kan også ses på http://www.artrapull.dk

-- 26/08/08 -- 

Så fik vi tjekket motoren og den ser ud til at være ok. 

Kølervands slangen på tryksiden af vandpumpen sprang af og hele motoren blev tømt for vand. Så det er ikke underligt at der var vand og damp overalt.

Så planen er nu at vi prøver at komme til et lokalt LU stævne nær Viborg på lørdag.

 

-- 24/08/08 -- 

Ok så blev vi færdige til DM på Sjælland med motoren flyttet 30 cm tilbage. Desværre kunne vi ikke køre pga. box kontrollen ikke virkede korrekt på den svenske slæde. Det værste var at de sku godt vidste det i forvejen men de mente åbenbart ikke det var et problem. :-(

Nå men heldigvis så lykkes det nogle danske ildsjæle af få gjort det som skulle havde været gjort for langt tid siden! Den midtjyske slæde blev ændret så den kunne blive godkendt til at køre med de store traktorere .... og det tog dem under en uge at gøre det.... en stor tak til dem.

Der var ikke andre slæder som havde mulighed for at komme til Hjallerup end den svenske slæde. Det hele skulle havde været aflyst hvis ikke den midtjyske slæde var blevet godkendt.

Så i lørdags var vi i Hjallerup og vi lavede et træk på lidt over 80 meter. jubiie.  

Se trækket her og i slowmotion her.

Dingo kørte lige før os og gjorde det rigtigt godt. Se video af deres første træk her.

Vi er stadig ikke helt tilfreds med vores vægtfordeling så motoren skal nok lidt mere tilbage. Motoren gik i stå af sig selv da Claus lagde gassen og vi ved endnu ikke hvorfor. På video´en kan man se en hvid sky pga. damp fra kølervandet som er et tegn på at den blev meget varm så vi skal have tjekket om der skete noget med motoren før vi forsøger os igen.

 

-- 06/08/08 -- 

Øv vi har lige fået at vide at Arnum er blevet aflyst.... banen var allerede for våd og de lover mere regn. Så nu må vi vente til DM på sjælland.

-- 05/08/08 -- 

Så er motoren blevet flyttet lidt tilbage for at give en bedre vægtfordeling og små fejlene er blevet rettet så vi er klar igen.

Vi regner med at lave et bedre træk i Arnum på lørdag den 9 stævnet starter kl 10.00.

Se mere omkring stævnet her.

 

-- 28/07/08 -- 

Se film fra første test at kobling og gearkasse her.

Så blev vi færdige med alle de sidste små ting og nåede til Herning.

Se video´en fra vores først træk i Herning her.

Hvorfor ryger den så meget på video´en ?  Under opvarmningen fandt vi en utæthed i kølersystemet som forhindrede os i at varme motoren op før trækket.... motoren var omkring 35-40 grader da den kørte ind på banen.

Hvorfor kom vi ikke længere? Baghjulene fik ikke fat i banen som ellers så ud til at være rigtig god. Vi kørte i det laveste gear og vi kan konstaterer at vi tydeligvis har for meget vægt på forhjulene.

Hvad nu? Motoren gik ikke i stykker og det var rart så nu skal vi lige bruge nogle timer i værkstedet med at flytte motoren længere tilbage og rette nogle af de småfejl som vi fandt. Vi regner med at komme med til DM på Sjælland.

Juli galleriet er igen blevet opdateret med nye billeder.

 

-- 24/07/08 -- 

Så er det lige op over. Vi har haft traktoren startet efter at have samlet transmissionen. Kobling, frem og bag gear er testet og det hele ser fin ud så nu skal det være.... vi arbejder hårdt på at nå de sidste småting og regner med at være i Herning en gang fredag aften.

Vi ses til Eurocup i Herning.

 

-- 13/07/08 -- 

Efter at have rodet med udluftning af pumperne så fik vi liv i motoren og sikke liv der var :-) Næste gang så flytte vi lastbilen og ruller den uden for.... der blev noget overskyet i værkstedet. Men det var dejligt at høre den i gang.

Se video af opstarten her.

Se nye billeder og kommentarerne i Juli galleriet her.

 

-- 06/07/08 --

Så er olie systemet på plads og diesel pumperne er blevet monteres med ændret regulator. Hjemmelavede dyseholdere og dyse rør er også på plads. Temperatur følerne er på plads.

I dag rullede motoren langsomt rundt på luftstarteren og vi håber på snart at kunne start motoren.

Se de nye gallerier fra Juni og Juli måned.

Jeg har skrevet kommentarer under en del af billederne.

 

-- 23/06/08 --

Motoren er på plads i rammen og olie, diesel og vand tankene er kommet på plads. Bremser og gear skifter er færdige. Lastbilen har fået den store forårs rengøring. Det begynder at se ud til at der er lys for enden af tunnellen.

Der er nu 205 billeder i billede kataloget for 2008 så jeg har startet en 2008 del2.

Se 2008 del 1 her og 2008 del 2 her.

-- 11/06/08 --

Så er topstykkerne kommet på med jernring og gummi slange som pakning. Regulatoren er samlet og brændstof pumperne er ved at blive forbundet.

Irene (Jørgens kone) har fået lavet jakker til alle i teamet med navn og det hele.

Se billederne her.

-- 01/06/08 --

Så sker der noget igen. Vi har fået svejst indsugnings manifolderne og de er blevet tryk prøvet til 7 bar. Undermotoren er sat sammen og stempler og foringerne er på plads. Remtrækket til diesel, olie og vand pumperne er blevet sat på plads.

Som i kan se på billederne så bliver der arbejdet på at komme ud og køre. Vi har en forhåbning om at det bliver snart men det er svært med tidsplaner når det er ny udvikling. Hold øje med hjemmesiden og følg vores fremskridt.

Opdateret billede katalog ses her.

-- 20/05/08 --

Var en tur i Aars og tog kameraet med.

Se video´erne her.

B-division, SuperStock, Pro Stock, 2500kg, 3500kg, 4500kg.

-- 05/05/08 --

Der bliver arbejdet på indsugningen i Rustfrit stål.... men den driller :-/ typisk når man laver noget for første gang så tager det tid at lære at lave det så det virker. Det driller også lidt med dyserne og det ser nu ud til at vi bliver nød til at lave dem selv... resten er næsten kun et spørgsmål om at smide nogle timer i værkstedet.... vi har delene og skal blot få det hele sat sammen og passet til.

Se det opdaterede billede katalog her.

-- 21/04/08 --

Der sker noget i værkstedet og nu er vi blevet 4 i teamet.

Fra venstre Hans Peter, Claus, Jørgen og Henrik

Jeg har endnu en gang lagt flere billeder i kataloget se dem her.

-- 23/03/08 --

Det er en travl påske og der bliver arbejdet på traktoren. Gearkasserne til 2500 kg er samlet og bak gearkassen er næsten færdig. Pedalerne er ved at komme på plads og det lykkes mig at få Jørgen med i billedet. 

Se opdaterede billeder her.

-- 09/03/08 --

Jubiie... der er gang i værkstedet og det begynder at ligne noget.

Der er stumper overalt og det har der været længe men det er rart at se alle stumperne bliver sat sammen og begynde at ligne noget. Samtidig er der kommet ekstra hjælpende hånd dejligt. det er dog ikke lykkes at få et billedet af Jørgen som han hedder endnu men jeg arbejder på sagen.

Se opdaterede billeder fra 2008 her.

-- 10/02/08 --

Så sker der igen noget i værkstedet. 

Se billeder fra 2008 her.

-- 13/01/08 --

Så er det sket Claus er kommet på Internettet med det hele.

Så hvis i vil i kontakt med Claus så brug Claus@truckpower.dk for fremtiden.

-- 01/09/07 --

Hov hvad skete der lige... nogle har spurgt mig om jeg er faldet af jorden..... der er jo ikke nogle opdateringer på hjemmesiden.... mit svar var at hjemmesiden skam var helt opdateret... der var blot ikke sket noget med traktoren :-).

og hvorfor nu ikke det.... jo vi måtte jo blot se det i øjnene... vi kunne ikke nå det og Claus har haft arbejde til op over begge øre mens jeg har udskiftet mit 28 år gamle køkken inklusiv loft og gulv.

Den smule tid Claus har haft i overskud gik til at hjælpe Lillebror med Slædehunden. En ny traktor i DTP med en V12 Transmash.

Vi har netop være en tur til EM i Herning og hvilket show.... det må jeg virkelig sige det var fedt og specielt den store skærm hvor man kunne se trækkene i slow motion var rigtigt fedt... håber der bliver råd til noget lignende en anden gang.

Jeg havde video kameraet med og fik noget film af de modificerede klasser som kan ses her:

Em 2007 2500 kg virker kun i Internet Explorer.

Em 2007 3500 kg virker kun i Internet Explorer.

Em 2007 4500 kg virker kun i Internet Explorer.

-- 17/04/07 --

Så er det ene bundkar næsten færdig. Trækstangen er blevet fræset ud. Monterings beslag til diesel pumperne bliver lavet i aluminium for at holde vægten nede. Danfoss pumpen er blevet taget ud af standard tanken så der bliver plads til at monterer den i fronten af motoren. Der bliver lavet en tandrem til de to diesel pumper og en mindre fælles til oliepumpe, diesel føde pumpe og Danfoss vand pumpe. Så hvis remmen til olie pumpen går i stykker så stopper diesel føde pumpe samtidig og motoren stopper. Der er ikke meget plads foran motor nummer 2 men vi finder nok en måde at placerer olie,vand og diesel pumperne. Vi har lavet en test af nogle 100 mm rustfri kloak rør til indsugning. de 100 mm var lidt for store og vi leder derfor efter nogle lidt mindre. For at spare vægt laver vi bremse kaliberen af 4 store stykker aluminium.

Se opdaterede billeder fra 2007 her.

-- 28/03/07 --

I påsken og ugen efter holder vi ferie og så skal der virkelig laves noget i værkstedet. Der er blevet bestilt en 6m aksel som alle de nødvendige aksler skal laves af og der arbejdes på dele til indsugningen.

Se opdaterede billeder her.

- 19/02/07 --

Vi arbejder på et nyt bundkar og nye svinghjul som skal boltes direkte fast til krumptappen.

Se opdaterede billeder her.

--Nyheds mail list--

Har du lyst til at få en mail når der sker noget med truckpower så send en mail til Henrik@truckpower.dk.

--Har du lyst til at hjælpe med ?--

Så skriv en mail til Henrik@truckpower.dk  med navn og mobil nr. så sender vi en SMS når vi laver noget i værkstedet

--28/01/07--

 

Så lykkes det at blive færdig til åbent værksted men det var det hele værd for i alt kom der næsten 200 personer forbi. Det var dejligt at se at så mange var interesserede i vores projekt. 

I kampens hede glemte vi helt at tage billeder så desværre kan man ikke se de mange personer på billederne. Har du nogle billeder så send dem til Henrik@truckpower.dk.

De begrænsede åbent hus billeder kan ses her

Danfoss har lånt os en Nessie Powerpack som kan producerer 100bars tryk med ren vand. Pumpen skal monteres på traktoren til vandindsprøjning og vil blive drevet med remtræk fra krumtappen. Vores gamle vandindsprøjtning krævede skæreolie som smøremiddel i vandet men det ikke nødvendig med Nessie pumpen . På www.nessie.danfoss.com kan du læse mere om Danfoss High-pressure water solutions.

Se opdaterede billeder her.

--21/01/07--

Hvor er lige Nørmarken 21 ?.... hvis du bruger dette link så kan du se det på et kort. http://www.degulesider.dk

Der bliver arbejdet hårdt på at få alt på plads til åben værksted. De to motorer er blevet "forkortet" og har fået monteret en aluminiums plade så koblingen huset kan monteres. Dækkene er blevet at på fælgene og en del 8 mm bolte skal så holde det fast. Krumtapperne er den næste på listen.

Se opdaterede billeder her.

--30/12/06--

Vi holder åbent værksted Lørdag den 27 januar. fra kl. 13.00 på Nørmarken 21 i Gøttrup nær Fjerritslev. Så hvis du er interesseret i at se lidt nærmere på den nye Truckpower så mød op.

Claus holder sin "sommerferie" nu så der vil ske en del i værkstedet i den næste tid.

Se opdaterede billeder her.

--29/10/06--

Efter et meget irriterende lynnedslag som stegte min computer er jeg endelig igen i stand til at opdatere siden. Den sidste tid har været en periode med meget aktivitet alle andre steder end i værkstedet. Derfor er vi ikke kommet så meget længere med bygningen af den nye Truckpower. Dog har der være brugt en del tid på at få fat i nogle reservedele til vore Transmash motorer direkte fra Rusland men endnu uden det store held. Vi har dog fået fingerne i endnu to transmash motorer som reserve motorer.

En trist nyhed er at Haico Klein-Wassink er flyttet til Sønderjylland og han har derfor forladt team´et.

--16/07/06--

Så er gearkasserne næsten færdig... de bliver først samlet helt når vi er færdige med at dreje og fræse... værkstedet er fyldt med metal spåner. Vi har lavet nogle test vejninger af en stor del af delene til den nye traktor. For eksempel kommer den lille gearkasse til at veje 42-43 kg. Det ser ud til at vi lige kan komme ned i 2500kg, men vi er ikke helt færdige endnu :-).

Se billeder her.

--15/05/06--

Gearkasserne, 2 forskellige til 2500 kg og 1 til 3500 kg er ved at blive samlet. Buret er endeligt blevet lavet færdig efter en del problemer. Første version af vores nye datalogger/motor kontrol er blevet færdig og er blev testet på Flintstone til første DM. 

 

Se billeder her.

--20/04/06--

Så har vi fået svejset rammen færdig. Tandhjul og højstyrke alu er blevet hentet og vi er i gang med gearkassen og bearbejdning af aluminiums nav reduktions holderen.... det tager en hel dag at dreje en af dem !

 Se flere billeder her.

--21/02/06--

Så kom vi endnu et stykke videre og fik en ny drejebænk og fræser på plads.

Se billederne her.

--06/02/06--

Så er vi kommet i gang.... rammen er blevet sat op som den skal være og vi er i gang med både forende og bagende.

Se flere billeder her.

-06/12/05--

Så er værkstedet ved at være fyldt op med de nødvendige maskiner og jeg har fået finpudset 3d tegningen af den nye tractor.

--13/09/05--

Så er den gamle ramme blevet solgt til ejeren af Purple Bitch som købte Scania V8´en sidste år.

Så den gamle Truckpower er samlet igen. 

--01/08/05--

Så er der tilføjet en del video fra EC i Herning. Se dem her.

Jeg har desværre ikke plads til alt det som jeg optog så hvis du mangler videoen af din yndlings traktor så skriv en mail og jeg vil se om jeg fik den med.

Henrik@truckpower.dk

--26/06/05--

Ok endnu engang tid til en opdatering.

Vi har besluttet at arbejde på at bygge en ny traktor som faktisk kan holde til den nye motor i stedet for at lave en halv løsning med den gamle ramme. Det betyder at Truckpower desværre ikke kommer ud og kører i denne sæson.

Motoren er for lang som den er nu så vi arbejder på at gøre den kortere og lettere at monterer koblingen på.

Jeg har arbejdet lidt på computeren med nogle forskellige forslag til hvordan den nye truckpower skal se ud. Vi ved endnu ikke hvilken klasse vi vil satse på så derfor har jeg både lavet en 2 og 3 motors version.

Vi har allerede skaffet en del ting til den nye traktor.

Se billederne her.

--15/05/05--

Når man ikke selv har en samlet traktor så er der jo ikke andet at gøre end at se på dem som har en.

Så sagt så gjort, vi tog til tractortræk i Aars og der tog jeg en del video som nu ligger under video

--27/04/05--

Claus har fået et nyt arbejde som synes at tage en del af hans fritid. Men der er dog lykkes at få værkstedet så færdig at Truckpower kunne blive sat på plads.

Se flere billeder her.

--1/02/05--

Ting tager den tid ting tager.... det gælder i særdeleshed også hus ombygning :-).

Claus forventer at kunne flytte ind i stuehuset omkring den 10 februar….

Værkstedet mangler stadig to porte og en del ting indvendigt… så planen om en ny traktor er ikke realistisk til sæsonen 2005.

Planen er at samle en ny Transmash motor og sætte den i den gamle ramme og så køre sæsonen 2005 for at holde liv i 3500 og 4500 kg klassen i danmark…. det ser jo desværre lidt tyndt ud med traktorer i den klasse.

Foto albummet med billeder af Clauses hus er blevet opdateret…og kan ses her.

 --9/11/04--

Ok... så er det vist tid til en lille opdatering.... byggeriet går godt fremad og huset er næsten ikke til at genkende med nypudset facade og nye vinduer... indenfor er det lige før at køkkenet kan sættes op.

I den gamle stald er den ene mur blevet væltet og to store porte blevet lavet så der er plads til at truckpower kan komme ind.

Se flere billeder her.

--23/07/04--

Øv... lejerne er smadrede... og Claus har købt et gammelt nedlagt landbrug som skal sættes i stand... så Truckpower kommer nok ikke ud og køre mere i år..... men vi regner med at komme stærkt tilbage til næste år med en ny Truckpower med 2 transmash motorer....

--10/07/04--

Opdaterede billeder af hovedplejstangen... se dem her.

--25/06/04--

Så har vi skilt motoren ad.... se billederne her.

Hvad skete i Egtved?

Tja... vi mener at øjet på side plejlstangen er blevet trukket skæv eller har fået et svag punkt i forbindelse med at motoren løb løbsk i sjælland sidste år... motoren var da kort oppe på 4200 rpm....

Øjet er så stille og roligt blevet større hver gang vi har kørt…. indtil det gav efter i Egtved….

Grunden til at stemplet og plejlstangen er smadret så meget som det kan ses er at de 3,5 bars lade tryk har presset stemplet nedad imod krumtappen og hovedplejlstangen som jo stadig roterede med 3000 – 3500 rpm….

Status er at vi har en smadret blok, bundkar, cylinderrække, plejlstang, stempel, og 2 topstykker…. stemplet har været oppe og banke på det ene topstykket og en sprængt toppakning har fjernet materiale fra det andet.

Men heldigvis ser resten af plejlstængerne ud til at være i orden… så hvis der ikke er sket noget med lejerne og krum tappen så samlet vi den ekstra motor med dem…. og så er vi snart ude og køre igen….

--16/06/04--

Hmmm... :-(   

I Egtved smed Transmashen en plejlstang ud igennem blokken i venstre sidde og skød toppakningen ud i højre side.. Blokken er total skadet og vi skal have skilt den fuldstændig ad for at finde ud af hvorfor det skete.

Se billeder af motoren her.  

Jeg var ikke i Egtved med video kameraet så jeg søger nogle som har trækket på video. Du kan kontakte mig her.

--06/06/04--

Vi var ovre på Roskilde dyrskue og lave nogle opvisnings træk og efter det første træk fik vi en punktering på det ene baghjul. Dækket kunne ikke lappes fordi der var kommet olie ind til slangen så vi måtte købe et nyt fra SuperDæk.... 

Se billeder fra Roskilde her.  Se video fra Roskilde her.

--22/05/04-- 

Så skete det.... vi har hele tiden vist at når Transmash motoren kom til at køre ordenlig så ville transmissionen ikke kunne holde til det.... og ganske rigtig efter at vi havde ordnet problemerne med dyseren så skal jeg lige love for at den viste musker.... og det resulterede i et styk destrueret nav reduktion. 

For at prøve at holde traktoren sammen i resten af sæsonen vil vi nu kun vægte op til 3500 kg... det skulle gerne reducerer belastningen på transmissionen så det ikke sker igen.

Video optagelser af Truckpower, John Deere, Blue Bambino,  Herkules og  Il Tempo Gigante kan ses her.

Se billeder fra Aars her.

--21/05/04-- 

Så er der kommet information omkring motoren under teknik. Mere følger senere.

--16/05/04--

Så er andet DM i Hjallerup overstået... Hvis du kigger på video´erne så kan man se at der er noget galt med den højre side af motoren... derfor blev alle dyserne taget ude og det viste sig at 3 af dyserne i højre side var ødelagte. Heldigvis havde vi nogle i reserve så vi er klar til tredje DM i Aars i næste weekend. 

Video optagelser af Truckpower og Voldsom Volvo fra Hjallerup kan ses under video.

--03/05/04--

Så er første DM i Herning vel overstået. Det blev til en 2 plads i 4500 og en 5 plads i 3500. Regulatoren virker stadig ikke helt efter hensigten og vi kunne derfor ikke få motoren op over 2500 rpm men ellers gik det godt... vi håber at have en løsning til næste afdeling i Hjallerup.

4 nye videoer fra Herning kan ses her. 2 med Truckpower samt 1 med Starfighter og 1 med Purple Bitch.

Der er også en del forskellig billeder fra Herning.... se dem her.

--25/04/04--

Hmmm der er vist allerede nu en del mere "Power" i den nye motor end i den gamle. I forbindelse med et rutine tjek af koblingen har vi opdaget at den første af de 5 koblingsplader er blevet revet itu og de næste 2 har revner... se billeder her.

For at gøre det lidt lettere at flytte rundt på kompressoren, oliefyret samt diesel og vand beholderne så er det blevet indkøbt en gammel fodertruck på el og nu er vi at monterer det hele på den.. se billeder her:

Vi er kommet videre med lastbilen... nu er det igen muligt at overnatte... se opdaterede billeder her

--08/04/04--

Flere billeder af den nye lastbil er tilføjet. Nu begynder den virkelig at ligne en lastbil igen.

De nye kasser, hjul og luft stemplerne er blevet sat på.

Se billederne her 

--22/3/04--

Så er det vist på tide med en lille opdatering.

En ny lastbil er blevet indkøbt til erstatning af den gamle. Den gamle Daf er blevet bygget om til grisetransport og solgt.

Den nye lastbil er blevet sandblæst, malet og ændret så den bedre passer til tractorpulling. 

Se billeder af lastbilen her.

--8/10/03--

Dansk version af hjemmesiden er blevet lavet.

--26/08/03--

Se billederne fra Bryne.

 

 

Copyright © 2010 Team Truckpower. All rights reserved